.

Mamselamsen

måndag, februari 13, 2006

Det slog mig...

när jag stod och bredde en kaviarmacka, att när jag var liten och familjen var fattig... fast det begrep ju inte jag. Jag trodde att det var normalt att ärva alla kläder. Min bror fick ärva klänningar av syrran... man bara sydde ihop fållen nere lite bak och fram och på en bråkdels sekund hade klänningen förvandlats till kortbyxor.

Ja ja... hur som helst... ganska fattiga var vi. Och när vi skulle göra kaviarmackor, fick vi inta ta mer än att det blev ett S på mackan.
Kaviarmacka2 liten
Och jag minns hur jag funderade och klurade på hur jag skulle göra S:et för att få så mycket Kalles som möjligt.

Men tiden går och jag blir stor. Så stor att jag gör som jag vill och idag ser mina kaviarmackor ut så här.
Kaniarmacka 1 liten
Hela alfabetet på en gång.

Over and out/Mamslamsen, som älskar Kalle.

17 Kommentarer:

Blogger Eva-L tycker...

Kalles är god, men bäst är Ejderns orökta dillkaviar, mmm.

8:12 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

O-rökt? Är det verkligen gott?

8:30 fm  
Blogger X tycker...

Jag älskar också Kalle - fast inte kaviarn...

8:40 fm  
Blogger Eva-L tycker...

Yes, det är på riktigt. Rökt kaviar är mesigt i jämförelse.

8:49 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sabina: Det ska Kalle vara riktigt glad över.

8:56 fm  
Blogger Efva tycker...

*skrattar*

Åh men det där känner jag sååååååååå igen! Och ost!!! Jag är tokig i ost och lägger på hur mycke som helst! 2 skivor va barnagränsen då...

Jag fattade inte heller att vi va fattiga... förän jag märkte att vissa fick ta hur mycket som helst. Och inte behövde ha ärvda kläder JÄMT.

9:10 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jag minns när pappa klämde ut den sista från kaivaren...Drog den längs kanten och så vek... Sen brukade jag suga ur det sista:-) Idag brukar jag ha kokt potatis och kaivar på, mums! Prova ni!

9:10 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Freja: Idag skär jag centimetertjocka skivor med ost och bara trycker in i munnen.

Anne-Maj: Min far tryckte till... och drog fram och tillbaka... på tuben med handtaget på kniven. Snacka om platt och INGET blev kvar i tuben.

9:36 fm  
Blogger Humlan tycker...

Kalles på knäckemacka...
Kalles på fullkornsmacka...
Kalles på äggmacka...
Kalles på kall potatis...
Kalles i Creme fraiche-sås...
Kalles är gott!

9:52 fm  
Anonymous Anonym tycker...

...."bara trycker in i munnen" (av ost).....det gjorde du ju med kaviaren också...skriver en minnesgod läsare

10:39 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Kalles randiga är godast!!!

10:41 fm  
Anonymous Anonym tycker...

hahaa jag undrade vem som skrev den där kommentaren, jag misstänkte faktiskt dig!
Jag tror inte Skugge har något till övers för sådana som du och jag, alltså inte hennes fans. Hennes ego tillåter henne inte att erkänna att det finns de som inte tycker om vad hon gör.

10:43 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonymous: Snacka om att jag gör.... bara för att jag KAN! :-)

12:06 em  
Anonymous Anonym tycker...

Kalles Kaviar med keso och gurka på grov macka :)
Yammi

3:23 em  
Anonymous Anonym tycker...

"...man ska vara god ved seg så länge man har seg", sa en berömd dansk...och det hade han ju rätt i:-):-):-)(hoppas att jag stavade rätt på danskan!

5:02 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag vet att man inte ska fråga en same om hur många renar h*n har, och man ska inte fråga hur mycket pengar nån har...
Men - man kan alltså få reda på en del genom mängden Kaviar. Intressant!

Jag är m.a.o. rätt fattig. Tar bara en liten liten klutt på ägget... inte på mackan.

5:11 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

*skrattar* Så rätt.... så rätt.

7:45 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka